Opinii

Elevul de nota 10

18

1545759_190220291187365_675652913_n

     “Cunosc analfabeti destepti si prosti olimpici la chimie” spuneau niste versuri din melodia ” Ultimele Resurse ” (Cretzu). Da, sunt perfect de-acord. Cum un animal poate fi dresat, asa poate si un om sa invete mecanic niste lucruri scrise pe care, ulterior, sa le reproduca.

     Notele sunt una dintre cele mai mari iluzii pe care le intalnesti in anii stati in bancile scolilor si ale liceelor. Atata timp cat ele vor fi acordate “obiectiv”, in timp ce ochii profesorilor analizeaza notele de la restul materiilor, ele nu vor putea reprezenta mare lucru. Nu voi dezvolta partea cu “note luate pe cadouri” pentru simplul fapt ca nu mi-a stat in caracter sa fac asta si e un subiect pe care nici nu mi-as fi dorit sa-l observ vreodata. Voi reveni la ideea ca nu exista om care sa fie la fel de priceput in orice domeniu (decat daca e retard si-atunci nu stapaneste niciunul), dar sistemul nostru de invatamant nu pare sa inteleaga acest lucru. Daca esti la “mate-info”, fii sigur ca pretentiile cele mai mari vor fi ale profesorilor care predau materii importante de “uman”. Bineinteles, acest lucru se aplica si viceversa.

     In acest cumul de circumstante, ale pretentiilor exagerate din partea profesorilor care-ti predau materii ce n-au prea mare legatura cu profilul pe care l-ai ales, al fluxului imens de informatii pe care le primesti fara a reusi sa faci vreo legatura intre ele, al notelor acordate arbitrar in anumite cazuri, ma intreb cum poate exista acel elev “emerit”, elevul de nota 10, un model demn de urmat pentru cei din jurul sau. Ei bine, eu nu cred ca exista. Din contra, il vad ca pe un model de “ASA NU !”.

     Din momentul in care ti-ai facut scop din note, procesul numit “invatare” este egal cu zero. El devine o acumulare inutila de informatii pe care nu le poti asimila si pe care nu ti le poti explica. Cat timp ai o foaie in fata sau intrebarile pe care le primesti sunt din lectiile invatate, vei reusi sa reciti cu brio toate cuvintele care se aflau in manuale si caiete. Insa, in momentul in care cineva iti va pune intrebari aparent simple, dar ale caror raspunsuri nu se regasesc in lectii invatate, tu, fiinta care memoreaza, vei fi cuprins de tacere. Ai uitat de mult timp ce inseamna sa gandesti si-ai reusit doar sa te conformezi tendintelor actuale. Vei termina si-o facultate (sau poate chiar mai multe), vei avea un teanc de diplome, dar in ochii mei tot acel “prost olimpic la chimie” vei ramane.

 

 

About the author / 

peapetulburi

18 Comments

  1. Teonymus February 5, 2014 at 9:48 pm -  Reply

    Nu vă dau dreptate. Dacă este o şcoală cu pretenţii, acel elev de nota 10, chiar va şti pe ce lume se află. Şi chiar dacă memorezi, dacă te duce capul, poţi să reproduci uşor informaţia pe care o stăpâneşti.
    Însă, unul care nu-l duce capul, poate să memoreze cât vrea el, să înveţe toată ziua, dar tot nu va ajunge “olimpic” la chimie şi asta pentru că diferenţa o face “coeficientul de inteligenţă”. Înseşi acele subiecte de la olimpiadă sunt construite în aşa fel încât să-ţi pună mintea la contribuţie, să gândeşti, ori nu să reproduci mecanic.
    Nici eu nu susţin acest sistem de învăţământ românesc care ne vrea specialişti în toate domeniile şi nu acceptă că pur şi simplu nu eşti făcut pentru mate sau altă materie. Dar a trage concluzii cum că acei care reuşesc totuşi să se descurce foarte bine la toate sunt de fapt “proşti”, e nedrept.
    Cât despre acele versuri cu care aţi început articolul le pot înţelege doar cu sensul de înţelepciune nativă, de bună creştere şi bun simţ.

    • peapetulburi February 5, 2014 at 10:47 pm -  Reply

      Nu am vrut sa para o generalizare, am vrut sa ma refer strict la acel “elev de 10” care este o iluzie, el fiind doar o masinarie care asimileaza informatii. Din pacate, intr-un astfel de “liceu cu pretentii” ma aflu si eu si pot sa va asigur ca, mai degraba elevii cu note mai mici stiu pe ce lume se afla decat cei care sunt premianti.

      In momentul de fata, elevul de nota 10 este, in majoritatea cazurilor, un elev preferat de profesori, un elev caruia i se acorda a doua sansa atunci cand nu stie lectia sub pretextul capcacitatilor sale dovedite in anii anteriori si ale unei zile nefaste (lucru care nu se intampla si-n cazul celorlalti care nu-s considerati “de 10”). Bineinteles, nu neg ca exista elevi din aceasta categorie care intr-adevar au o gandire corecta si care-si merita notele, dar raman la ideea ca este o utopie. Mi-e tare greu sa concep cum un elev poate stapani un flux atat de mare de informatii si-l poate aplica in mod corect, indiferent la ce materie ne referim.

  2. World of Solitaire February 6, 2014 at 4:53 pm -  Reply

    dezideratul, nu este nota, ci asimilarea creativa,devenita educatie, capacitate de analiză şi de valorificare.
    in rest, hai sa ne dam cu parerea, ca sa ne aflam in treaba.
    Sine ira et studio.
    Onu
    Multumesc, pentru follow!

    • peapetulburi February 6, 2014 at 5:09 pm -  Reply

      Datul cu parerea este o parte importanta din viata oricarui roman ce trebuie valorificata. Pana la urma, “fara poezie, viata e pustiu” . 🙂

      • World of Solitaire February 6, 2014 at 5:28 pm -  Reply

        Ca si goana furibunda, dupa chilipiruri inutile, de la reduceri de preturi?
        datul cu parerea este o meteahna, de care ar fi bine, sa ne lasam, spre a nu deveni datatori de gura. “facta, non verba”, au spus unii mai putini tributari, traditiei strabune.
        Onu

        • peapetulburi February 6, 2014 at 5:40 pm -  Reply

          Aceasta goana furibunda dupa chilipiruri inutile este prezenta si-n alte locuri, nu numai in Romania (a se vedea isteria care e provocata anual de “Black Friday”).
          Sa nu mai vorbim ca la altii nu se lasa doar cu imbranceli, ci si cu ceva morti…

          • World of Solitaire February 6, 2014 at 6:10 pm - 

            Povestea cu barna din ochii proprii, imi displace.
            e motivul pt care ne invocam scuze, pt a nu evolua.
            chiar fara morti, salbaticia lacomiei pentru chilipir, ramane o hiba genetica, pe care ar fi cazul s-o constientizam, intru remediere.Onu

          • peapetulburi February 6, 2014 at 6:26 pm - 

            O cauza a nereusitei evolutiei omului imi pare insasi lipsa unui sistem educational stabil, care sa reuseasca sa-i faca pe elevi sa-nvete de placere. S-au adus multe schimbari in ultimul timp in invatamant, dar majoritatea n-au reusit decat s-aduca un plus de haos si nimic altceva.

            In opinia mea, un om capabil sa evolueze este un om caruia i-a placut sa citeasca si sa se informeze, care reuseste sa-si formeze opinii si care-a fost format in mod corect inca de mic. Pe cand, la nivelul acelei formari, lucrurile stau aproape dezastruos.

            Sunt perfect de-acord ca primul pas intru remedierea problemelor este insasi constientizarea, iar scopul “articolului” pe care l-am scris mai sus nu a fost departe de aceasta constientizare de care vorbiti. Mi-as dori sa vad ca cei apropiati mie ca varsta incep sa invete pentru ca-si doresc acest lucru si pentru ca sunt capabili sa asimileze in mod corect informatiile, nu pentru ca-n joc exista note si anumite burse.

          • World of Solitaire February 6, 2014 at 9:38 pm - 

            Nu contrazic cele afirmate, dar realitatea isi spune cuvantul, si acum, pentru ca am observat cum educatia de acasa isi spune definitoriu cuvantutul,inclin sa cred ca acea clas apremergatoare scolii, va avea un impact fundamental, in redresarea multor racile eucationale, din viata noastra.
            Noapte buna!
            Onu

    • Teonymus February 6, 2014 at 8:53 pm -  Reply

      Eu nici nu am spus că “dezideratul” este nota. Am contrazis doar afirmaţiile autorului cum că “nu există elev de nota 10” şi că dacă există totuşi astfel de persoane sunt doar nişte “tocilari” care învaţă mecanic informaţia, dar de fapt sunt nişte “proşti olimpici”.
      Am trecut şi eu prin şcoală şi pot să spun că da, există elev de nota 10. Sunt persoane supradotate, poate chiar genii, care se pricep la toate. Sunt şi astfel de persoane şi consider că e nedrept să-i considerăm “proşti cu diplomă”.
      În rest, după cum am spus, nici eu nu sunt mulţumit de sistemul de învăţământ de la noi.
      În orice caz, nu m-am dat cu părerea “ca să mă aflu în treabă”, dacă într-adevăr acest comentariu a făcut aluzie la mine.

      • World of Solitaire February 6, 2014 at 9:28 pm -  Reply

        Nu, nici vorba, dialogam, cam in acelasi spirit, cu autorul. Daca s-a inteles eronat, Mea culpa.Si eu sunt de acord, ca in invatamantul nostru, este multa redundanta, fata de necesitatile vietii. Excelentele, se vor departaja singure. Asa cum multi medici, au devenit scriitori celebri.Toate cele bune!
        Onu

        • Teonymus February 6, 2014 at 9:34 pm -  Reply

          Nu-i nimic. Şi eu dau dreptate în mare parte autorului. Dar nu pot să neg că unii sunt într-adevăr nişte “specimene” cărora inteligenţa lor nativă folosită la maxim îi face să fie impecabili la orice materie. Dar e adevărat că aici e vorba doar de coeficientul de inteligenţă în sine şi nu de sistemul de învăţământ.

          • World of Solitaire February 6, 2014 at 10:01 pm - 

            Exceptiile, trebuie totusi respectate!Dar loc de mai bine, cred ca trebuie facut si in mentalitatea exclusivista a unor pedagogi.
            Onu

          • Teonymus February 6, 2014 at 10:09 pm - 

            Aşa este!

          • World of Solitaire February 7, 2014 at 7:37 am - 

            🙂
            Onu

    • peapetulburi February 7, 2014 at 9:04 am -  Reply

      Sa speram ca asa va fi, chiar daca aceasta “clasa 0” a provocat multe dureri de cap in randul unitatilor de invatamant care nu mai aveau clase disponibile.
      Numai bine !

      • World of Solitaire February 7, 2014 at 9:17 am -  Reply

        Doamne ajuta!
        Onu

  3. World of Solitaire February 6, 2014 at 5:38 pm -  Reply

    scuze” ” mai putin” Onu

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Abonează-te

Dacă vrei să mai vâsleşti şi altă dată pe ape tulburi, lasă emailul tău aici.

Coming soon !